FONDI1983 .DK

Vedtægter

VEDTÆGTER for FONDI1983

 

Fonden er registreret som en forening i Danmarks CVR-register efter §78 i Danmarks grundlov.

Foreningen har ingen andre love og regler end disse vedtægter.

 

  • 1- NAVN, HJEMMESIDE OG E-MAIL

Foreningens navn er "Fondi1983" og hjemmesiden er www.fondi1983.dk og email: fondi1983@gmail.com

 

  • 2 - FORMÅL

Fonden er uafhængig og har en humanitær karakter. Fondens formål er at dække udgifter til forberedelse af medlemmernes lig, befordring af medlemmernes lig efter døden til begravelsesstedet i hjemlandet eller i Danmark og selve begravelsen. Samt klargøring & transport og begravelse af medlemmernes lig efter døden her i Danmark. Det betyder:

2.1. Fonden dækker udgifterne til forberedelse af sine medlemmers lig, transport af sine medlemmers lig fra København og Københavnsområdet til det endelige bestemmelsessted i hjemlandet og begravelse i hjemlandet. Fonden dækker ikke transporten af ​​liget til København.

2.2. Fonden dækker udgifter til klargøring, transport og begravelse af sine medlemmers lig her i Danmark. Fonden dækker ikke transporten af ​​liget til København. Fonden dækker udgifterne til selve begravelsen og køb af gravarealet i den første periode (de første år bestemmes af kirkegården selv). Efter den første periode kontaktes den afdødes familie af kirkegårdens repræsentant om hvorvidt der skal fortsættes købet af gravpladsen i flere år endnu.

2.3. Fonden dækker ikke vask af medlemmernes lig.

2.4. Hvis fondens medlem dør i sit hjemland i ferien, erstatter fonden medlemmets ægtefælle eller barn med 5.000 kr. og et af disse familiemedlemmer er forpligtet til at rette henvendelse til bestyrelsen for at modtage pengene.

2.5. Hvis fondens medlem dør i sit hjemland i ferien og har testamenteret til begravelse i Danmark, så dækker fonden udgifterne til klargøring og transport af liget af sine medlemmer fra Københavns lufthavn til kirkegården her i Danmark. Fra Københavns lufthavn dækker fonden i henhold til afsnit 2.2. Det vil sige, at fonden ikke dækker nogen udgifter fra hjemlandet til Københavns lufthavn.

2.6. Spædbarn døde før fødslen eller kort efter fødslen. Fonden dækker kun udgifter til begravelse i Danmark og ikke i hjemlandet af en baby, der døde før eller umiddelbart lige efter fødslen. Fonden dækker kun dette, hvis fondsmedlemmet betaler et årligt medlemskab for barnet fra det øjeblik, hun mærker barnet levende i maven under graviditeten. Fonden dækker dette først efter den 14. dag efter, at medlemmet har foretaget indbetalingen og ikke fra den dato, hvor hun har foretaget indbetalingen.

2.6. Fondens penge kan kun anvendes til disse førnævnte formål for Fonden.

2.7. Misbrug af Fondens penge er strafbart efter danske lov.

 

  • 3 – MEDLEMSKAB

3.1. Fondens medlemmer er kun af oprindelse fra Nordmakedonien, Kosova og Presheva-dalen, som har opholdstilladelse i Danmark, eller er født i Danmark, men stammer kun fra Nordmakedonien, Kosova og Presheva-dalen.

3.2. Medlemskab i fonden kan ske direkte på fondens hjemmeside eller hos lokaliteternes repræsentanter.

3.3. Ethvert fuldgyldigt medlem kan stille op til rådet eller til bestyrelsen i fonden.

3.4. Det fuldgyldige medlem skal overholde reglerne i fondens vedtægter.

 

  • 4- MEDLEMSBETALING

4.1. Det nye medlem i Fonden skal betale kontingent og derefter hvert år betale det årlige kontingent fra det år, han/hun blev medlem.

Kontingentet for nye medlemmer er:

0 kr. – GRATIS – for børn under 18 år

3.000 kr. – for voksne fra 18 år og derover

10.000 kr. - for personer på 60 år og derover

4.2. Alle medlemmer er forpligtet til at betale det årlige kontingent på 200 kr. pr. person pr. år.

4.3. Det årlige kontingent skal betales hvert år mellem den 1. januar og den 15. januar til fondens kontonummer.

4.4. De medlemmer, der ikke vil betale rettidigt i denne periode, bestyrelsen og repræsentanterne for fondens lokaliteter er forpligtet til at give fondens medlemmer skriftlig meddelelse indtil to gange.

Meddelelsen til medlemmerne for manglende betaling af medlemskabet vil ske hvert år inden for datoen 1/2 til 28/2.

4.5. Efter to skriftlige bemærkninger fremsat af bestyrelsen/repræsentanterne over for medlemmet for manglende betaling, og medlemmet uden noget vigtigt grund stadig ikke har foretaget den årlige indbetaling senest 31/5, efter den 1/6 er medlemmet udmeldt fra Fonden skriftligt.

4.6. Frivillig eller ekstraordinær udmeldelse fra fonden sker skriftligt. Fonden dækker ikke noget, og pengene returneres ikke.

 

  • 5 - ØKONOMI OG BEREGNING

5.1. Fondens konto og økonomi vil blive foretaget hvert kalenderår.

Regnskab og revision af Fonden foretages af Fondens kasserer og administrator.

5.2. Fondens bestyrelse og råd er forpligtet til at fremlægge deres arbejdsopgave over for medlemmerne.

5.3. Fondens budget fyldes kun af medlemmernes kontingent.

5.4. Fonden modtager ikke bistand udefra og yder ikke bistand fra medlemmernes Fonds midler til andre formål end i §2.

5.5. Fondens bestyrelse og repræsentanter arbejder frivilligt for Fonden og betales ikke fra Fondens budget.

 

  • 6 – BESTYRELSEN

6.1. Bestyrelsen består af 5 medlemmer, der vælges af lokalitets-repræsentanterne, som er valgt af

medlemmer af hver lokalitet.

6.2. Bestyrelsen har en mandatperiode på 4 år og kan højst vælges for to perioder i træk.

6.3. Bestyrelsen består af følgende 5 medlemmer: formand, næstformand, kasserer, administrator og en suppleant.

6.4. Bestyrelsen og repræsentanterne arbejder frivilligt og ulønnet.

6.5. Bestyrelsen og repræsentanterne mødes mindst to gange årligt, hvor de kontrollerer,

årlig beregning, resultat og balance.

6.6. Bestyrelsen og repræsentanterne er forpligtet til at afholde 1 årlig generalforsamling med

alle medlemmer, for at informere dem om fondens tilstand og årsrapport.

 

Pligter og ansvar for Bestyrelsen:

Formand:

  • Forvalter Fonden i overensstemmelse med vedtægterne
  • Arrangerer møder i bestyrelsen
  • Fører tilsyn med fondens aktiviteter
  • Sikrer, at fondens vedtægter respekteres, udvikles og regelmæssigt kontrolleres
  • Fremlægger beslutningerne, især om økonomi og vedtægtsændringer, for medlemmerne

generalforsamlingen.

  • Sikrer, at fonden opfylder sine juridiske og demokratiske forpligtelser
  • Sikrer, at medlemmerne har viden og indflydelse i Fonden

 

Næstformand:

  • Bistår og afløser alle formandens arbejde i dennes fravær
  • Organiserer og vedligeholder kontakten til bedemand

Kasserer:

  • Styrer økonomien og sikrer betaling af Fondens ydelser
  • Forbereder oversigt for fonden ved årets udgang og på generalforsamlingen.
  • Giver løbende og tilstrækkelig økonomisk rapportering til bestyrelsen.

 

Administrator:

  • Registrerer og administrerer medlemmer og deres betalingsservice
  • Sikrer, at medlems-status er i overensstemmelse med betalt kontingent
  • Håndterer årlig medlemsbetaling via PBS og Web
  • Assistere medlemmer med tilmelding til betalingstjenesten
  • Præsenterer medlems-status og udvikling i antallet af medlemmer i det forløbne år.
  • Præsenterer udkastet til fondens indtægts- og udgiftsprognoser for det næste år
  • Styrer kommunikationen med medlemmerne gennem Fondens e-mail.
  • Offentliggør information til medlemmer og vedligeholder fondens hjemmeside

 

Suppleant:

  • Assisterer og afløser hvert af bestyrelsesmedlemmer i dennes fravær og kan udføre hver enkelt af bestyrelsens forpligtelser og ansvar.

 

  • 7 – LOKALITETS REPRÆSENTANTER

Hver lokalitet kan vælge en repræsentant, og hver lokalitet med over 500 medlemmer kan vælge to repræsentanter.

Lokalitetsrepræsentanterne har et mandat på 4 år.

 

  • 8 – GENERALFORSAMLING

8.1. Bestyrelsen er forpligtet til at afholde 1 årlig generalforsamling med alle fondens medlemmer.

Generalforsamlingen afholdes hvert år den sidste lørdag i februar.

8.2. Dagsordenen for den ordinære generalforsamling offentliggøres 6 uger før afholdelsen og skal mindst indeholde følgende punkter:

 

  • Valg af referent og ordstyr af mødet
  • Præsentation af rådets medlemmer og fondens bestyrelse
  • Årets rapport for det forløbne år
  • Gennemgang af revideret regnskab til godkendelse
  • (Hvert 4. år) Valg af formandskab (formand, næstformand, kasserer, administrator og stedfortræder)
  • Indkomne skriftlige forslag og spørgsmål fra medlemmer, som efter bestyrelsens kendelse er optaget på dagsordenen
  • (Hvert 4. år) Valg af repræsentanter
  • Fremtidige aktiviteter

 

8.3. Hvert medlem har ret til at foreslå noget til dagsordenen. Forslaget fra fondens medlemmer skal sendes skriftligt til fondens e-mail senest den 31. december inden generalforsamlingens afholdelse. Forslaget fra medlemmerne vurderes af bestyrelsen og kun med samtykke fra flertallet af bestyrelsesmedlemmer kan et forslag fra medlemmerne optages på dagsordenen på generalforsamlingen.

 

  • 9 – EKSTRAORDINÆR GENERALFORSAMLING

Ekstraordinær generalforsamling kan afholdes, hvis 1/3 af medlemmerne ønsker det. Anmodningen skal være skriftlig og skal indeholde underskrifter fra 1/3 af medlemmerne over 18 år og kun have det punkt på dagsordenen, som de ønsker at behandle.

 

  • 10 – UDELUKKELSE/ UDMELDELSE FRA FONDI1983

10.1. Hvis et medlem ikke respekterer fondens vedtægter selv efter to skriftlige advarsler, udelukkes medlemmet fra fonden. Fritagelse fra Fonden sker skriftligt af bestyrelsen og pengene returneres ikke.

 

10.2. Frivillig udmeldelse fra Fonden sker skriftligt en måned før 1. januar af administrative årsager. Det medlem, der sender den skriftlige udmeldelse efter førnævnte frist, er forpligtet til at betale årsmedlemskab for det følgende år. Fonden returnerer ikke penge til et medlem, der udmelder sig frivilligt.

 

  • 11 – VEDTÆGTSÆNDRING

11.1. Stemmeret på generalforsamlingen har kun medlemmer af Fonden over 18 år.

11.2. Vedtægter kan kun ændres på en ordinær generalforsamling eller på en ekstraordinær generalforsamling afholdt to uger efter den ordinære generalforsamling.

11.3. Vedtægtsændringen bliver kun gyldig, hvis 2/3 af de fremmødte på den ordinære generalforsamling stemmer FOR, eller på en ekstraordinære generalforsamling, hvis 1/2 +1 stemme af de fremmødte stemmer FOR.

11.4. Fondens bestyrelse har ret til kun at ændre vedtægtens § 4 ved flertalsafstemning af selve bestyrelsen, uden at afholde generalforsamling med medlemmerne. Bestyrelsen kan kun foretage denne ændring, hvis det er nødvendigt for, at fonden har en stabil økonomi.

11.5. Vedtægtsændringen offentliggøres af bestyrelsen på Fondens hjemmeside.

  • 12 – LUKNING AF FONDEN

Lukning eller opløsning af fonden kan kun ske på en ordinær eller ekstraordinær generalforsamling. For at lukke eller opløse fonden skal halvdelen af ​​fondens medlemmer over 18 år være til stede og af de tilstedeværende skal 2/3 af dem stemme FOR. Efter beslutningen om at lukke eller opløse fonden, skal der på det møde tages stilling til, hvor de resterende midler af fonden skal gå hen.

 

Disse vedtægter som blev vedtaget i generalforsamlingen den 24/2.2024, træder i kraft fra den 1. marts 2024 og erstatter de gamle vedtægter dateret den 28/5.2008.

CVR: 37565113
Copyright - 2024 - fondi1983.dk